A cipőkészítés talán az egyik legelső design tevékenység, amit az ember elkezdett gyakorolni. A lábbelinek mindig egy alapvető funkciója volt, hogy burkolja és védje a lábat a környezeti hatásoktól, habár csak képzeletünkben létezhet, milyen lehetett az első cipő. Ebben a blog bejegyzésben futó pillantást teszünk a cipő kezdeteitől, felvillantván néhány történeti mérföldkövet az ókori görög és római cipőkből.
Az ember és cipőjének romantikája az őskorba nyúlik vissza, habár nem maradtak ránk belőle emlékek. Az első bizonyítékunk a korai lábbelikre 40.000 éves, amikor a csontvázon a kislábujj struktúrája elkezdett változni, ami annak a jele lehet, hogy az emberek már cipőben jártak. A legkorábbi megmaradt cipők 9.500 évesek. Ezek a lábujjaknál zárt lapos talpú cipők voltak, melyeket madzagból fontak, és meglepően modern küllemük van. A legkorábbi megmaradt bőr cipő egy nem túl régi felfedezés egy örmény barlangból, ami 5.000 éves. Ez egy formára készült mokaszin típusú cipő, melyet bőr fűzővel rögzítettek, és szénával béleltek a nagyobb komfort érdekében. Ebből is látszik, hogy nem is olyan sok új van a nap alatt a cipő design területén. Illeszkedés, küllem és komfort.
A lábbelik fejlődésének vizuális referenciái sokhelyütt feltűnnek a történelem során. Az 5.000 éves spanyol barlangfestészettől az ókori egyiptomi, görög és keleti művészetben, melyeket számos múzeumban láthatunk világszerte. Sokféle érdekfeszítő szandál és cipő stílus, melyeket a régi korok művészei ábrázoltak, mesél arról, hogy a lábbelik divatjának nagyon hosszú és bőséges története van. Nem csak olyan cipők tűnnek fel, melyeket az alapvető funkció betöltésére terveztek: a gyaloglásra; sokszor a cipő legfőbb feladata a viselőjének társadalmi státusára való jelzés, és még sok egyéb jelképi tartalom.
Ezek az Örményországban talált cipők rendkívül jó állapotban maradtak ránk, megmutatják, hogy már 5.000 évvel ezelőtt is készültek bőr cipők.
Ókori görög cipészmester
Az ókori görögöknél a cipész arbelosszal vágja a bőrt a cipőkhöz. A görög szó: az arbelosz (hímnemű) a cipész kését jelenti. Arbula (nőnem) a cipőt jelenti. Ezek a formák a dórból túléltek a mai görögben is.
Az ókori görögöknél a cipész arbelosszal vágja a bőrt a cipőkhöz. A görög szó: az arbelosz (hímnemű) a cipész kését jelenti. Arbula (nőnem) a cipőt jelenti. Ezek a formák a dórból túléltek a mai görögben is.
A karbatinai
Az Askerai, attikai lábbeli, téli cipő prém béléssel. A koturnusz bőr cipő magasított talppal, melyet a színészek is viseltek a színházakban. Kb. Kr.e. 470-ben festették le először a tragédiát. Aiszkhülosz honosította meg a művészeti ágban. Az embades zárt cipő, az „embainein” szóból (belelépni). Karbatinai, egy darab marhabőrből készült, tehát a talp és a felsőrész egy darabból állt, melyet bőrszíjjal kötöttek össze. Ez a cipő olyan egyszerű, hogy könnyen elkészíthető volt. Krepis, az alap, vagy egyfajta cipő, egy alap, ami tartja a lábat. Talaria: Hermész szárnyas szandáljai.
Hermész szárnyas szandáljai
Cipő készül fiatal fiú számára
Cipész műhely
Artemisz komplex dekorációjú cipője egy pergamoni szobron
Cipő (kb. Kr.e. 400) - érdekes a talp formája
Artemisz lábbelije (görög szobor római másolata, Louvre)
Claudius Aelianus szerint a kosi Philetas (szül. Kr.e. 340-ben, költő) olyan sovány volt, hogy súlyokat kellett viseljen a cipőjére szerelve, hogy a szél ne tudja elfújni.
Empedoklész bronz szandált viselt. A legenda szerint ezek egyikét megtalálták az Etna vulkánon, ahol látták, hogy beleugrik a kráterbe.
A fiatal spártaiak nem viseltek cipőt, a szolgáknak pedig általában nem szabadott. Különbözőféle cipők léteztek, a laokóni, krétai, milétoszi és athéni cipőket említik, sok ókori cipőről fogalmunk sincs, pontosan hogy néztek ki.
Niké (A Győzelem) megigazítja szandálját, töredék a falból (Akropolisz, Athén Kr.e. 425)
Egy római szobor részlete (kb. Kr.u. 1.-ből) melyen a láb egy tipikus görög hatású szandált visel. Néhány múzeumnak igazán lenyűgöző gyűjteménye van, ahol a cipő történetét tanulmányozhatjuk.
Amikor a Rómaiak kiterjesztették a határaikat a germán provinciákra, (kb. Kr.u. 90-ben), akkor építették a Saalburg erődöt, mely a római fennhatóság és a germán törzsi területek közti határon állott. A csúcspontján 2.000 ember élt az erődben és a hozzá tartozó faluban. Kb. Kr.u. 260-ig használták az erődöt.
Római caligae rekonstrukciója
Valamikor a 19. század folyamán a Saalburgot újra felfedezték, és ásatásokat folytattak a területén, később pedig teljesen rekonstruálták. Ma UNESCO Világörökség helyszín, és otthont ad a Saalburg Múzeumnak, melyben római relikviákat találhatunk, köztük egy 2.000 éves cipőt, melyet egy helyi kútban találtak.
Ha az olaszokat kiváló cipőkészítőnek gondoljuk, nos, sokat örököltek ókori őseiktől. Sokféle variációja volt az ókori római női és férfi cipőknek és szandáloknak. Sokféle közülük hasonlított a katonai caliga-hoz, melynek egy darabból volt a felsőrésze, melyet a talp rétegeibe szögeltek. Sokféle volt a perforált felső rész, melyekbe köröket, háromszögeket, négyszögeket, oválisokat, stb. vágtak sorokba vagy háló-rendszerű mintákba rendezve őket. Sokféle volt a teljesen zárt cipő, melynek a felsőrésze csupán a fűzőknek volt kilyukasztva. Számos nagyon finom munkájú női és gyerek cipőnek vastag, szögelt talpa volt.
A saalburgi római cipő 2.000 éves, nyitott bőr felsőrésszel és szegezett talppal készült.
Ez a lapos talpú cipő, melyet fonott madzagból készítettek, 10.000 éves, azt mutatja, hogy az anyaghasználatnak és az innovációnak elképesztően hosszú tradíciói vannak a designban.
De mi haszna a kortárs designereknek a korai lábbelik tanulmányozásában? Az, hogy ezek a tanulmányok nem csak visszatekintenek a régi korokba, hanem esszenciálisak. Meg kell látni a lábbeli evolúcióját, ami az anyag struktúrájában és a kulturális rétegekben egyaránt jelen van. A múlt ismeretében csak jobb lehet a tervező. A lábbelik komponenseinek legtöbbje a múltban fejlődött ki, mely jelenség által mind múltbéli tervezők kísérleteit, mind a cipők múltbéli viselőinek tapasztalatait örököltük. Sőt, a korai lábbelik olykor meglepő megoldásokat, és sokrétű inspirációt jelentenek, mind a formai illesztések, mind az ornamentika szempontjából.
Irodalom:
(1) http://www.openculture.com/2018/08/stylish-2000-year-old-roman-shoe-found-well.html
(2) Aki Choklat, Footwear Design, (2012) London, Laurence King Publishing Ltd
(3) http://www.hellenicaworld.com/Greece/Ancient/en/Fashion3.html
(4) http://www.kislexikon.hu/koturnus.html
A képek forrásai:
http://www.hellenicaworld.com/Greece/Ancient/en/Fashion3.html
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/image?img=1992.03.0248&redirect=true
Tumblr
Irodalom:
(1) http://www.openculture.com/2018/08/stylish-2000-year-old-roman-shoe-found-well.html
(2) Aki Choklat, Footwear Design, (2012) London, Laurence King Publishing Ltd
(3) http://www.hellenicaworld.com/Greece/Ancient/en/Fashion3.html
(4) http://www.kislexikon.hu/koturnus.html
A képek forrásai:
http://www.hellenicaworld.com/Greece/Ancient/en/Fashion3.html
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/image?img=1992.03.0248&redirect=true
Tumblr
Pinterest
Aki Choklat, Footwear Design, (2012) London, Laurence King Publishing Ltd
Aki Choklat, Footwear Design, (2012) London, Laurence King Publishing Ltd
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése