2018. június 29., péntek

Az első readymade

1882-ben tartották Párizsban a „Les Arts Incohérents” c. kiállítást, ahol egy francia trikolor színeire festett tehenet, svájci sajtból készült szobrot, animális „erotikával” fűszerezett festményt, és képkeretet állítottak ki kép nélkül. 

Ekkoriban tűntek fel a város utcáin az első readymade-nek és korai street artnak nevezhető alkotások, melyeknek szerzői ismeretlenek. Az első ilyen, egy harisnya volt, melyet egy fa palánkra szögeztek, és a „Bas Relief” (féldombormű) címet adták neki, a francia „bas” szó harisnyát jelent. Egy másik műtárgy szintén az utcán tűnt fel, egy darab fára egy madzagot feszítettek ki, és a Sarah Bernhardt nevet adták neki, a karcsú színésznő után. Feltűnt egy nadrág is, melynek az „Eiffel-torony” címet adták. Állítólag Duchamp darabjai innen indultak, és amikor Amerikába érkeztek, ezt a kultúrát vitte oda, ahol az amerikaiak „nagyon komolyan” vették a modern művészetet, mert azt gondolták, ők is „nagyon komolyan” veszik önmagukat – ahogy Duchamp fogalmazott.




Ismeretlen
Bas relief, Harisnya fa deszkára szögelve, 1882/1988
A Présence Panchounette rekonstrukciója, MAMCO, Genf




Irodalomjegyzék:

(1) http://dismagazine.com/blog/54396/the-history-of-non-art-part-1/



A kép forrása:

dismagazine.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése